Makelaars uitnodigen

Wie heeft een goede strategie en met wie is er een klik?

Als je makelaars bij je thuis uitnodigt, krijg je veel nuttige informatie en meteen een goed beeld van de makelaar zelf, de tarieven, de woningwaarde en de verwachte verkoopprijs. De scherpste makelaarstarieven worden aan huis afgegeven.

Direct makelaars uitnodigen

Een goede tip is om er open over te zijn dat je meerdere makelaars uitnodigt. Zo weten de makelaars dat ze niet als enige in aanmerking komen en zullen ze je ook een zo interessant mogelijk aanbod willen doen. Wie de meest geschikte makelaar is, blijkt daarom pas nadat meerdere makelaars op bezoek zijn geweest.

Hoe nodig ik meerdere makelaars uit?

Het is niet effectief om lukraak willekeurige makelaars uit te nodigen. Er zijn online diverse hulpmiddelen waarmee je eerst in kaart kan brengen wat jouw voorkeuren zijn en welke lokale, ervaren makelaars daarop aansluiten. Het bekendste voorbeeld hiervan is de website VerkoopmakelaarOffertes.nl.

Daarmee sla je twee vliegen in één klap: je nodigt enkel makelaars uit die daadwerkelijk aansluiten bij jouw wensen voor het verkooptraject én je zorgt er voor dat de makelaars weten dat zij vergeleken worden, waardoor zij aan huis een scherper tarief afgeven dan gebruikelijk is.

Vragen om te stellen aan een makelaar

Als je verschillende makelaars uitnodigt voor de verkoop van je huis, kun je met elk van hen persoonlijk de beoogde verkoopstrategie en eventuele verkoopprijs en verkoopstrategie bespreken. Door hierover te spreken met meerdere makelaars krijg je een compleet en realistisch beeld van de mogelijkheden.

Op dit punt komen jouw voorkeuren van Hoofdstuk 1 (Bepaal je eigen wensen voor de verkoop) weer aan de orde: wil je de woning zo snel mogelijk verkopen of wil je het liefste de maximale verkoopprijs behalen? Welke rol wil je zelf tijdens het verkoopproces vervullen? Wanneer moet de woning uiterlijk verkocht zijn? Wees zo transparant mogelijk naar de makelaar toe, zodat hij goed met je mee kan denken tijdens de kennismaking. Jouw wensen zijn bepalend voor de verkoopstrategie. Bekijk goed hoe de makelaar tijdens het gesprek met jouw wensen en verwachtingen omgaat.

Per makelaar kom je tijdens de kennismaking te weten welke promotiekanalen ze gebruiken en binnen welke tijdspanne ze dit doen. Hebben ze een duidelijke (mogelijk zelfs creatieve) promotiestrategie voor ogen, of komt het plan niet verder dan "we plaatsen de woning op Funda"?

Een goed beeld van de waarde van de woning en de verwachte verkoopprijs

Vraag iedere makelaar om tijdens de kennismaking de huidige woningwaarde vast te stellen en een beeld te schetsen van de verwachte verkoopprijs. De meeste makelaars zullen dit standaard doen. Het is interessant wat de makelaars los van elkaar zeggen. Geven de makelaars een professionele uitleg? Waarom is juist die verkoopprijs volgens hen reëel binnen de huidige markt? Op deze manier krijg je een helder beeld van de waarde van de woning en de vermoedelijke verkoopprijs. Bovendien kom je op deze manier te weten welke makelaars kansen zien die andere makelaars mogelijk niet zien.

Het kan misschien verleidelijk zijn om te kiezen voor een makelaar die verwacht om je woning voor een veel hogere prijs te verkopen dan de andere makelaars, maar bekijk ook goed of het plan wel realistisch is. Een realistische makelaar die met een goed onderbouwd verhaal komt (maar ook lagere verkoopprijsverwachtingen), is een betere samenwerkingspartner dan een makelaar die torenhoge verwachtingen schept zonder duidelijk te vertellen waar die hogere prijsverwachting op gebaseerd is.

Stel alle vragen die voor jou van belang zijn

De kennismaking is vrijblijvend en staat geheel in het teken van het peilen of de makelaar de juiste keuze is voor jou. Het belangrijkste is daarom dat je zoveel mogelijk vragen stelt tijdens deze gesprekken. Misschien is het voor jou belangrijk om te werken met een makelaar die ook 's avonds en in het weekend beschikbaar is of die via WhatsApp te bereiken is. De makelaar moet aansluiten op jouw wensen, niet andersom. Aarzel dus niet om je goed te laten informeren. Een goede makelaar neemt de tijd voor je, legt je graag alles zorgvuldig uit en zal niet over je heen praten.

Wees transparant: het biedt enkel voordelen

De kennismakingen aan huis zijn de perfecte gelegenheid om de juiste makelaar te kiezen én tevens een scherpe prijs te krijgen. Als jij makelaars vergelijkt via een vergelijkingssite en deze uitnodigt bij jou thuis, dan weten de makelaars dat zij vergeleken worden en zullen zij genegen zijn om een scherper tarief dan gebruikelijk aan te bieden.

Wees hoe dan ook transparant naar de makelaar toe over de andere makelaars met wie je in gesprek bent. Het zal de makelaar ertoe bewegen om een lagere courtage voor te stellen én het geeft je de gelegenheid om de verschillen te ontdekken en te begrijpen op het gebied van de huidige woningwaarde en de verwachte verkoopprijs (dit zal per makelaar namelijk altijd verschillen).

Als makelaar A langskomt en aangeeft de woning voor 250.000 euro te kunnen verkopen, en makelaar B een inschatting van 270.000 euro maakt, dan wil je uiteraard goed begrijpen waarom makelaar B denkt de woning voor 20.000 euro meer te kunnen verkopen. Door tenminste drie makelaars uit te nodigen, krijg je een volledig beeld en heb je écht iets te kiezen.

Persoonlijke klik

Met een makelaar ga je een nauwe samenwerking aan. Het is dus raadzaam om iemand te kiezen die niet enkel de woning kan verkopen volgens jouw wensen, maar ook iemand met wie het persoonlijk goed klikt. Tijdens het verkooptraject zijn goede communicatie en heldere afspraken belangrijk. Voel je dus geen fijne klik met de makelaar, of begrijpt de makelaar niet goed wat je zegt of wenst? Dan is dit een belangrijke factor bij het maken van je keuze. Kies iemand waarbij je je goed voelt en waarmee je vlot en fijn kan communiceren.

Met een verkoopmakelaar moet je goed overweg kunnen, maar je moet ook op één lijn zitten over de stappen die moeten genomen worden. Het is heel vermoeiend om voortdurend discussies te moeten aangaan. Zoek dus een makelaar waarmee je ook gevoelsmatig een klik hebt. Hij of zij hoeft niet per se je beste vriend te worden, maar een goede band en wederzijds vertrouwen zijn wel erg belangrijk om tot een geslaagd eindresultaat te komen. De persoonlijke klik mag je dus best zwaar laten meewegen in je keuze.

Vragen om jezelf te stellen na een kennismaking

Als je de makelaars hebt ontmoet, stel jezelf dan een aantal vragen. Welk gevoel gaf de makelaar je? Is hij of zij deskundig en toegankelijk? Was de makelaar stipt op tijd en goed voorbereid? Verwacht je met deze persoon goed samen te kunnen werken om het huis verkocht te krijgen? Heeft de makelaar een duidelijke visie voor wat betreft de manier waarop de woning gepromoot en verkocht moet gaan worden?

Bovenal: heb je er vertrouwen in dat de makelaar zijn uiterste best gaat doen om jouw woning verkocht te krijgen of heb je het gevoel dat je 'gewoon een klant' voor hem of haar zult zijn? Motivatie is essentieel in de makelaardij. Makelaars die harder lopen voor hun klanten verkopen woningen (op basis van hun gedrevenheid) sneller dan andere makelaars, en zetten zich tijdens het onderhandelingsproces met eventuele kopers meer in om voor jou het onderste uit de kan te halen.

Naar stap 5: makelaar kiezen