Er zijn heel wat manieren om je huis onder de aandacht te brengen bij potentiële kopers. Een goede makelaar maakt gebruik van zoveel mogelijk kanalen. In dit hoofdstuk belichten we de meest effectieve kanalen voor promotie van een woning.
Vandaag de dag is het internet een heel belangrijk kanaal. Het is dan ook een must om je huis te presenteren op relevante websites en social media. Mooie foto’s heb je ondertussen al. Tijd dus om een aantrekkelijke advertentie te plaatsen.
De tekst over je huis moet uniek zijn. Er staan namelijk zoveel huizen te koop op het internet dat het van belang is om op te vallen. Je moet de lezer kunnen overtuigen om jouw huis te kopen. Maak dus een advertentietekst die duidelijk en aantrekkelijk is. De volgende zaken dien je zeker te vermelden:
Funda is in Nederland de meest bezochte huizensite. Het is voor iedereen bereikbaar en dankzij de filteropties kunnen gebruikers gemakkelijk zoeken op huizen die binnen hun gewenste criteria vallen. Door de populariteit van Funda is het plaatsen van een advertentie een must voor het verkrijgen van een zo groot mogelijk bereik.
Wanneer je huis voor het eerst online verschijnt op Funda, krijgt het enorm veel vertoningen. Het is dus van belang dat je niet alleen mooie foto’s hebt van je woning, maar dat je ook zorgt voor een knallende advertentietekst en de juiste omschrijvingen. Een goede makelaar verzorgt deze teksten volledig voor je en op de meest effectieve manier.
Haal het maximale uit Funda door een woningfilm te maken en door de Toppositie te activeren. Door het plaatsen van een woningfilm geef je bezoekers een extra mogelijkheid om je huis beter te leren kennen. Daarnaast scoort een advertentie met een woningfilm ook hoger in de zoekresultaten op Funda. Het leidt dus automatisch tot meer online bezichtigingen.
Via de functie 'Toppositie' op Funda kun je je advertentie een week of een maand bovenaan de zoekresultaten laten staan. Tijdens deze periode heeft je advertentie dus veel meer zichtbaarheid en vergroot je dus ook de kans op een koper.
Door je huis op Funda te plaatsen kun je al heel wat aandacht trekken van potentiële kopers. Plaats je advertentie echter niet op één website, maar ook op andere woningwebsites om je advertentie nog meer zichtbaarheid te geven.
Er zijn diverse huizensites die veel bezoekers trekken die geïnteresseerd zijn in het kopen van een huis:
Een positief bijeffect van plaatsing op JAAP.nl of Huislijn.nl, is dat de woning ook op Huizenzoeker.nl verschijnt. De laatst genoemde heeft ook een aanzienlijk bereik. Plaats je een woning op JAAP.nl, dan verschijnt de advertentie tevens automatisch op Speurders.nl.
Let wel op dat als je iets wijzigt aan je advertentie, je dit op alle woningsites doet waar je huis aangeboden staat. Je wilt natuurlijk niet dat lezers de verkeerde informatie te zien krijgen. Op Funda.nl kun je zelf niets wijzigen, enkel jouw makelaar kan dit voor je doen. Een goede makelaar draagt sowieso zorg voor plaatsing van de online advertentie op zoveel mogelijk kanalen.
Natuurlijk kun je ook een advertentie plaatsen in de lokale krant om ook die doelgroep te bereiken. Een ervaren, lokale makelaar heeft vaak connecties bij de lokale krant om voordelig advertentieruimte in te kopen en het huis onder de aandacht te brengen. Let wel, niet iedere woning heeft dit nodig. Laat je daarom leiden door het advies van de makelaar om dit wel of niet te doen.
Naast woningwebsites is het ook aan te raden om social media-kanalen in te schakelen om je huis te tonen aan kandidaat-kopers.
Deel je advertentie op je persoonlijke pagina
Deel de link van je Funda-profiel op je persoonlijke Facebook-pagina. Schrijf er een leuke tekst bij en noem bijvoorbeeld enkele unieke punten op van je woning, zoals glas in lood ramen. Dit nodigt veel meer uit dan enkel een link.
Wil je meer mensen bereiken dan enkel je vrienden? Zorg er dan voor via de instellingen van je bericht dat het door iedereen bekeken kan worden. Op die manier kunnen nog veel meer mensen je bericht zien, en dus ook delen.
Maak een bedrijfspagina aan op Facebook
Met Facebook kun je niet alleen je advertentie delen op je persoonlijke pagina, je kan ook een bedrijfspagina aanmaken. Op deze pagina kun je veel relevante informatie vermelden over je huis, en je vrienden kunnen het huis mee-promoten. Het voordeel is dat je via een bedrijfspagina een grote doelgroep kan bereiken. Je kan bijvoorbeeld adverteren op woonplaats, interesses, leeftijd, enzovoort.
Gebruik Twitter
Deel je huis minstens één keer per week op Twitter en probeer origineel te zijn. Tweets die enkel de verkoopprijs en woonplaats vermelden worden veel minder bekeken dan tweets met unieke informatie. Plaats achter je tekst ook altijd de link van de website waarop je huis gepresenteerd staat. Zorg er ook hier voor dat je je profiel openbaar maakt, zodat iedereen je tweet kan zien en dus niet enkel de mensen die je volgen.
Gebruik ook de sociale media-kanalen van de makelaar
Veel makelaars hebben een automatische functionaliteit waarmee woningen automatisch geplaatst worden op sociale media. Door de woning zelf op sociale media te plaatsen terwijl de makelaar dit óók doet, wordt er meer bereikt gecreëerd. Vraag daarom bij het kiezen van een makelaar wat zij doen met sociale media bij de promotie van een woning.
Zet een opvallend bord in je tuin of hang een affiche op je raam. Hierdoor kun je ook voorbijgangers aantrekken. Wil je het origineler aanpakken? Maak dan een bord waarop je schrijft dat geïnteresseerden welkom zijn om een kop koffie te komen drinken. Dit is gastvrij en laagdrempelig.
Na het inschakelen van een makelaar, kan de makelaar jou voorzien van een Te Koop-bord en zal dit bord in overleg met jou plaatsen. Het Te Koop-bord bevat dan tenminste de naam van het makelaarskantoor, het logo van het makelaarskantoor én de uiting 'Te Koop'. Sommige makelaars gaan hier creatief mee om, maar de doorsnee makelaar wijkt niet af van de typische Te Koop-borden die nu in het straatbeeld te zien zijn.
Let op: het plaatsen van een Te Koop-bord is niet verplicht. Je bent vrij om de keuze te maken om enkel via online kanalen en offline media de woning te promoten.
Een Open Huizen Dag is een ideaal moment om je huis te presenteren aan geïnteresseerden. De NVM organiseert twee keer per jaar een Open Huizen Dag. Hier doen ongeveer 50.000 verkopers aan mee. Deze dag wordt via Funda en in de media altijd groots aangekondigd, om het aantal kijkers te maximaliseren.
Voor potentiële kopers is dit erg interessant, omdat zij op deze dagen meerdere huizen na elkaar kunnen bezichtigen zonder dat ze daarvoor een afspraak hoeven te maken. De Open Huizen Dag vindt altijd plaats op een zaterdag, omdat de meeste mensen dan vrij hebben. Voor huizenverkopers is het minstens zo interessant, omdat er een groot aantal kijkers zich kunnen aandienen, waarmee het verkooptraject in een stroomversnelling kan worden gezet.
Laat je dus goed informeren wanneer deze dagen georganiseerd worden en zorg ervoor dat je huis dan helemaal klaar is om potentiële kopers in te ontvangen.
Neem de tijd om mensen rond te leiden en geef een eerlijk antwoord op alle vragen. Bij twijfel kun je altijd je makelaar inschakelen. Wees altijd vriendelijk, toon interesse en leg voldoende brochures van je huis klaar om mee te geven aan bezoekers.
Je kan natuurlijk ook zelf een open dag organiseren, los van gewone bezichtigingen. Dit moet je dan wel vooraf duidelijk kenbaar maken, bijvoorbeeld in de online advertentieteksten van de woning.
Om je huis nog meer onder de aandacht te brengen kun je aan kennissen, vrienden, familie en collega's vragen om je te helpen. Iedereen in je omgeving kan een steentje bijdragen om mogelijke kopers te bereiken. Ga een gesprek aan en vertel dat je woning te koop staat. Je kan ook vragen om een bericht op Facebook te delen of een e-mail of WhatsApp bericht sturen naar mensen in je omgeving. Hoe meer mensen op de hoogte zijn van de verkoop van jouw huis, hoe groter de kans dat je snel de juiste koper vindt.
In dit hoofdstuk noemden we de meest effectieve manieren om een woning te promoten. Maak je gebruik van de diensten van een lokaal ervaren verkoopmakelaar, dan is het raadzaam om je te laten leiden door de aanvullende manieren die deze makelaar in jouw regio heeft ontwikkeld om een woning onder de aandacht te brengen.
Niet iedere makelaar heeft extra kanalen. Sommige makelaars kijken zelfs niet verder dan Funda. Daarom is de keuze voor een makelaar met een goede, duidelijke verkoopstrategie van belang.